Tak terlintas di fikiran

Jpm3000000pmFri, 21 Mar 2008 18:47:58 +000008 14, 2008 at 10:36p03 (Diari hati)

sudah beberapa bulan saya mempunyai hobi baru iaitu memancing.

memang tak pernah terlintas langsung di fikiran saya bahawa saya mencintai hobi baru ini.

mana tidak nya, sebelum ini tak pernah langsung untuk saya berta’aruf dengan benda2 bernama joran,tali tangsi,batu,pon-pon(umpan)……tapi bila saya mngenali hobi baru nie,lama- kelamaan,saya jatuh cinta dengan hobi memancing. “tak kenal, maka tak cinta.”

kenapa saya mencintai hobi memancing ini?kalau dilihat dari satu sudut, hobi ini nampak mcm tak ada apa2 yang istimewa. mana tidak nya, duduk berjam-jam di bawah sinaran mentari yang terik semata-mata nak dpt kan ikan…hem…

tapi kalau kita tilik dari segi banyak sudut dan variasi dimensi, sebanarnya banyak hikmah di sebalik hobi baru ini. antara nya adalah:

1. KESABARAN

-berapa ramai org(especially wanita)yang sanggup duduk berpanas sampai “sunburn” semata-mata nak mancing ikan.

-berapa org sabar berusaha dan menunggu rezeki yang diberikan oleh ALLAH.

-lain2 reasons2 tunggu saya ada masa baru saya huraikan.

2.TELITI

3.SIKAP RENDAH DIRI.

-mesti ada yang tertanya2 kenapa saya kaitkan sikap rendah diri dengan memancing.apa kena mengena nya?? ada….setiap yang berlaku, ada reasons nya..kalau tak tahu sekarang, lambat laun mesti tahu jugak.

-betul..memancing mengajar sikap rendah diri.jangan bangga n bongkak dengan apa yang kamu miliki.sebab apa yang kita miliki sekarang, sebenrnya bukan milik kita.itu cuma pinjaman jer dari ALLAH kepada kita.mungkin hari ni kita merasai nikmat,entah esok lusa nikmat or ujian berat yang kita dpt. jadi, jgn riak dengan rezeki yang kita ada. ada hasil tangkapan/rezeki, ungkapkan kata2″syukurAlhamdulillah..terima kasih ALLAH.” dan berkongsilah rezeki tersebut bersama2 saudara-mara n teman2 kita.

-Sejak hobi memancing nie, saya semakin banyak menyebut dan makin memahami maksud sebenar “syukurAlhamdulillah..”kata2 tersebut bukan saya ucap time dpt rezeki sahaja. kini,saya mengerti masa ditimpa musibah pun perlu ucap kata tesebut. Ya ALLAH,sujud syukur ku pada-MU kerna memberi cahaya hidayah dan pengertian besar pada ku w/pun usiaku bukan dalam remaja lagi.”ku rindu kasih sayang-MU,Ya ALLAH.”

4. JANGAN PUTUS ASA.

5.SENTIASA BERUSAHA.

6.JANGAN LUPA WAKTU SOLAT.

-tempat saya memancing sangat strategik dan selamat. ada surau yang berdekatan untuk menunaikan ibadat wajib.

7. HUBUNGKAIT MANUSIA DENGAN ALAM.

-yang nie, bila saya ada masa say huraikan.insha-ALLAH.

ok, banyak lagi hikmah2 nya.cuma saya kesempitan waktu masa sekarang sebab saya ada urusan yang perlu disiapkan secepat mungkin.lagipun,saya rushing jugak,sebab hari nak hujan.saya tak bawak payung hari nie.

Sekian,Wassalam.

2 Komen

  1. leona said,

    ok la if u like fishing,cuz my bf likes it too.when u come back we go fishing 2gether ah?

  2. aishahasiyah said,

    ya..ya…sure,can..we can go for fishing 2gether..
    wah!u hav bf already…I never knew before…
    boleh la…lawan mancing ikan ngn kmk..:)

Tinggalkan Jawapan

