YOUR DIET DETERMINE THE GENDER OF FETUS??

Jam4000000amFri, 25 Apr 2008 11:32:18 +000008 14, 2008 at 10:36p04 (O & G)

ASSALAMU’ALAIKUM WRTH…

Today morning, I would like to share some important and interesting issue or article to all of my friends especially who’s going to plan to have a baby in their life [oops!must married first before pregnant🙂 ] Who haven’t yet married (still single like me, Wink*)but have a good plan to have a baby after married,this article also useful for us.

Do you know, our diet can determine the gender of fetus. from my opinion after I read the article, may be definitely yes. it is because, all of our diet intkake can influence health.but not forgotten also environment n behavior also may cause determine health status in human being.

YES! I strongly believe, all of it from ALLAH. ALLAH MAHA AGUNG. That’s why ALLAH create an important thing —-> MIND or AKAL for human to think. ALLAH give us AKAL to think, to investigate, to search, to google all of wonderful thing that He create to us. ALLAH give us Al-Quran and Al- Sunnah for us to go through our life from “dunia’ to “akhirat”.

ok, the article I put in the “LAMAN”. to read more detail about the issue, just click the title in the “LAMAN” (The title for the article is GENDER OF THE PREGNANCY)

(ruang “LAMAN” tu ade kat sebelah kanan”)scroll down ruang kar sebelah kanan,gerenti ada).

Wassalam.

 

Pautan Kekal Tinggalkan Komen

JANGAN BERLENGAH,JANGAN BERTANGGUH!

Jpm4000000pmMon, 21 Apr 2008 15:57:14 +000008 14, 2008 at 10:36p04 (Diari hati)

Don’t put off till tomorrow, if you can do it TODAY!

Pautan Kekal Tinggalkan Komen

RECIPE OF SUCCESS

Jpm4000000pmMon, 21 Apr 2008 15:53:11 +000008 14, 2008 at 10:36p04 (Diari hati)

Talent and Effort are nothing

without FOCUS and DETERMINATION

Pautan Kekal Tinggalkan Komen

Bertukar kulit

Jpm4000000pmThu, 17 Apr 2008 14:46:19 +000008 14, 2008 at 10:36p04 (Diari hati)

Haiwan comel

Saya sangat suka gambar ni…

Gambar nie punya maksud yang tersendiri(from my mind).

lihat lah si dia dalam picture tu..dia bersalin kulit? kita bila lagi?

Walaupun dia bersalin kulit, tapi dia masih mengekalkan asal warna kulit nya, pendek kata jati diri dia lah.

saya bukan nak menggalakan kita mengelupas kulit atau menukar warna kulit, atau menukar warna rambut atau membuat plastic surgery.

sebenarnya, saya gunakan gambar dan apa yang berlaku dalam gmbr tu sebagai kiasan untuk menceritakan tentang kehidupan manusia.

“maksud bilakan manusia akan bersalin kulit”? adalah:

bilakah manusia mahu berubah menjadi lebih baik dari semalam?
kita perlu melakukan perubahan ke atas diri sendiri terlebih dahulu.

tapi, perlu ingat, bila kita sudah mengalami perubahan ke arah yang baik contohnya menjadi manusia yang berjaya dari segi setiap sudut(sudut yang berfaedah), tapi kita tetap mengekalkan jati diri kita iaitu tidak lupa asal-usul,tidak sombong, tidak riak,tidak angkuh..dan apa sahaja yang sekutu dengannya.

pendek kata kitak ambil “kisah si Tanggang sebagai iktibar”. kalau tak kenal jugak siapa si Tanggang, boleh jugak ambil “si Malim Kundang” sebagai anologi. Bila dah “bersalin kulit”(berubah dari miskin n susah kemudian berubah menjadi kaya-raya), dia lupa dan malu pula dengan asal-usul nya. sampai ke kaum karabat sendiri iaitu “EMAK” dia tak layan..dia malu nak mengaku insan yang bersusah-payah mengidam,mengandung,membesar, menjaga, mencurah kasih sayang itu adalah emak dia.

Malah dia dengan sombong dan angkuh menghalau emak sendiri…

last,apa jadi? tak ke dah kena sumpah.

jadi, pengajaran nya, bila besok-besok kita dah bersalin kulit(berjaya dalam hidup berubah menjadi yang terbaik dari sebelum ini), jangan sekali- kali angkuh dan sombong serta lupa asal-usul.

Sekian, terima kasih.🙂

 

 

 

Pautan Kekal Tinggalkan Komen

Tak terlintas di fikiran

Jpm3000000pmFri, 21 Mar 2008 18:47:58 +000008 14, 2008 at 10:36p03 (Diari hati)

sudah beberapa bulan saya mempunyai hobi baru iaitu memancing.

memang tak pernah terlintas langsung di fikiran saya bahawa saya mencintai hobi baru ini.

mana tidak nya, sebelum ini tak pernah langsung untuk saya berta’aruf dengan benda2 bernama joran,tali tangsi,batu,pon-pon(umpan)……tapi bila saya mngenali hobi baru nie,lama- kelamaan,saya jatuh cinta dengan hobi memancing. “tak kenal, maka tak cinta.”

kenapa saya mencintai hobi memancing ini?kalau dilihat dari satu sudut, hobi ini nampak mcm tak ada apa2 yang istimewa. mana tidak nya, duduk berjam-jam di bawah sinaran mentari yang terik semata-mata nak dpt kan ikan…hem…

tapi kalau kita tilik dari segi banyak sudut dan variasi dimensi, sebanarnya banyak hikmah di sebalik hobi baru ini. antara nya adalah:

1. KESABARAN

-berapa ramai org(especially wanita)yang sanggup duduk berpanas sampai “sunburn” semata-mata nak mancing ikan.

-berapa org sabar berusaha dan menunggu rezeki yang diberikan oleh ALLAH.

-lain2 reasons2 tunggu saya ada masa baru saya huraikan.

2.TELITI

3.SIKAP RENDAH DIRI.

-mesti ada yang tertanya2 kenapa saya kaitkan sikap rendah diri dengan memancing.apa kena mengena nya?? ada….setiap yang berlaku, ada reasons nya..kalau tak tahu sekarang, lambat laun mesti tahu jugak.

-betul..memancing mengajar sikap rendah diri.jangan bangga n bongkak dengan apa yang kamu miliki.sebab apa yang kita miliki sekarang, sebenrnya bukan milik kita.itu cuma pinjaman jer dari ALLAH kepada kita.mungkin hari ni kita merasai nikmat,entah esok lusa nikmat or ujian berat yang kita dpt. jadi, jgn riak dengan rezeki yang kita ada. ada hasil tangkapan/rezeki, ungkapkan kata2″syukurAlhamdulillah..terima kasih ALLAH.” dan berkongsilah rezeki tersebut bersama2 saudara-mara n teman2 kita.

-Sejak hobi memancing nie, saya semakin banyak menyebut dan makin memahami maksud sebenar “syukurAlhamdulillah..”kata2 tersebut bukan saya ucap time dpt rezeki sahaja. kini,saya mengerti masa ditimpa musibah pun perlu ucap kata tesebut. Ya ALLAH,sujud syukur ku pada-MU kerna memberi cahaya hidayah dan pengertian besar pada ku w/pun usiaku bukan dalam remaja lagi.”ku rindu kasih sayang-MU,Ya ALLAH.”

4. JANGAN PUTUS ASA.

5.SENTIASA BERUSAHA.

6.JANGAN LUPA WAKTU SOLAT.

-tempat saya memancing sangat strategik dan selamat. ada surau yang berdekatan untuk menunaikan ibadat wajib.

7. HUBUNGKAIT MANUSIA DENGAN ALAM.

-yang nie, bila saya ada masa say huraikan.insha-ALLAH.

ok, banyak lagi hikmah2 nya.cuma saya kesempitan waktu masa sekarang sebab saya ada urusan yang perlu disiapkan secepat mungkin.lagipun,saya rushing jugak,sebab hari nak hujan.saya tak bawak payung hari nie.

Sekian,Wassalam.

Pautan Kekal 2 Komen

The art of an apology

Jpm2000000pmThu, 07 Feb 2008 13:46:48 +000008 14, 2008 at 10:36p02 (Diari hati)

Done right, it can boost a relationship.

Done wrong, it can make things worse.

Pautan Kekal Tinggalkan Komen

Bulan menangis mentari mendingin

Jpm2000000pmMon, 04 Feb 2008 15:21:38 +000008 14, 2008 at 10:36p02 (Puisi)

imagesun.jpgmoon.jpg

Ku buka jendela…

Ku lihat sang suria..

Ku cari di mana ia…

Tak juga ku jumpa… 

 jiwa ku sebak…

Hati ku rabak…

Merana nya benak

Semua nya bergocak..

 Di mana kau mentari..

Menghilang pergi..

Puas ku cari..

Ke sana sini… 

Mentari mendingin..

Kencang berangin..

Apa sebenarnya,yang kau ingin.. 

Ku berlari ke taman..

Melihat bulan…

Tapi bulan menyorok di sebalik awan.. 

Bulan menangis..

Mendung gerimis..

Hati terguris

Kasih terkikis…

Dihasilkan oleh: Saya sendiri

Penulis: tidak ada kena mengena dgn yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.

Pautan Kekal Tinggalkan Komen

jangan ditangisi….

Jpm1000000pmThu, 31 Jan 2008 19:00:32 +000008 14, 2008 at 10:36p01 (Puisi)

duduk seorang diri..

bukan bermakna sunyi..

bukan bermakna sepi..

bukan bermakna merajuk hati…

duduk seorang diri mencari ilmu..

merantau jauh beribu batu…

jauh dari ibu…

jauh dari ayahku..

semua itu memberi semangat

agar ku berdiri penuh tekad

agar ku kuat

menempuh dunia yang sentiasa padat

dengan pelbagai nikmat..

asalkan hidup jangan sekali-kali dilaknat.

juga jangan sekali-kali diri ini dikhianat…

berlari mengejar mimpi…

tapi tanpa usaha sendiri..

umpama tidur di siang hari…

masa berpusing tidak berhenti..

sampai ajal maka terbuka pintu mati.

hidup biarlah umpama resam padi…

tunduk diri tanda berisi..

tunduk diri tanda rendah diri..

tapi,

jangan sampai tunduk diri

menlenyapkan semangat jati.

bangunlah diriku…

jangan ditangisi apa yang telah berlalu..

walaupun jiwa ditusuk sembilu…

biarkan ia pergi dari mu…

biarkan ia meninggalkan mu..

kerna diri mu bukan untuk ku..

walaupun sesak dada jiwaku..

biar tersentap degup jantungku…

biarpun hancur luluh menjadi debu..

tapi jangan sekali kali dendam membuku

menjadi batu..

walaupun ia bukan salahku..

biarkan pahit berubah manis..

manisnya mampu menghentikan gerimis..

mampu mengubat hati terguris…

terguris hati menjadi perintis..

agar hidup lebih kritis…

biar mata jadi optimis..

moga berjaya terus diwaris.

Dihasilkan oleh:Saya sendiri (31/01/08)

penulis dan dedikasi untuk diri sendiri dan sesiapa yang perlukan kata motivasi dalam bentuk puisi.

Pautan Kekal 1 Komen

Important of the knowledge

Jam11000000amFri, 30 Nov 2007 08:43:42 +000007 14, 2008 at 10:36p11 (Hadith)

1ei5ujca8k25eycao1ja6ecapli7egcaz7rghoca0i2mx1ca4sexnhcax704vucayemszlca8xjfcacaxsiuwnca4k130mca0o8stocaulq5zpca5ds6tccahq7b9qcap86tcncape9s73ca0ldkmwcahehbal.jpg

Convey (knowledge) from me even if it is just one sentence.

Al-Bukhari

Pautan Kekal Tinggalkan Komen

Time through the Ages

Jam11000000amFri, 30 Nov 2007 00:59:23 +000007 14, 2008 at 10:36p11 (Al-Quran)

b-clock.jpg

Al-Asr (Time through the Ages)

Surah 103:1-3

In the Name of ALLAH, Most Gracious, Most Merciful.

By (the token of)time (through the ages),

Verily man is in loss,

Except those who have faith and do righteous deeds,

And join together in the mutual teaching of truth,

And of patience and constancy.

Pautan Kekal 2 Komen

Next page »